Для будь-якого автомобіля - легкового або вантажного, дизельного або такого, що працює на бензині - моторне масло є засобом забезпечення повноцінної безперебійної роботи двигуна. Автолюбителі знають про важливість своєчасної заміни, але іноді вони відмічають швидке почорніння та появу характерного запаху горілого вже за кілька сотень кілометрів пробігу.

Особливості моторного мастила

Причини зміни кольору можуть бути різними. Важливо пам'ятати, що потемніння - це природний процес, адже призначення моторного мастила полягає не тільки в змазуванні тертьових і рухомих деталей мотора, а й у видаленні забруднень, що скупчуються.

Для цього в моторну оливу вводять спеціальні лужні добавки і присадки. Робиться це для того, щоб нейтралізувати кислоти, що утворюються під час функціонування двигуна внутрішнього згоряння. Тож потемніння - це природний процес, який вказує на хорошу якість моторної оливи та успішне виконання нею поставлених перед нею завдань. Зовсім інша справа, якщо воно стає чорним надмірно швидко або ж за тривалої експлуатації зовсім не темніє. Це може вказувати на те, що моторна олива фальсифікована. А це вже несе безпосередню загрозу двигуну і може стати причиною виходу з ладу автомобіля.

Якщо кілька десятиліть тому моторні оливи містили мало присадок і змінювали колір через зміну власних властивостей, то зараз ситуація зовсім інша. Зміна кольору вказує на якість виконання моторною оливою своєї основної функції - тобто очищення внутрішніх елементів двигуна від забруднень, що виникають у процесі його експлуатації. Сучасне масло нейтралізує кислотність і зв'язує бруд і шкідливі речовини, не дозволяючи їм контактувати з елементами двигуна. Це знижує знос, відводить тепло і не дає змоги двигуну перегріватися.

Такі властивості мастила означають, що не у всіх випадках його почорніння означає погану якість або ж наявність проблем із двигуном. Вкрай важливо дотримуватися часового інтервалу заміни моторного мастила, який зазвичай становить 10 - 15 тисяч км пробігу. Якщо ж масло змінило свої властивості і сильно почорніло або ж зовсім не потемніло за коротшого періоду використання, то автомобілісту слід шукати інші причини таких негативних змін.

Основні причини почорніння моторних олив

Масло в двигуні рухається по колу, постійно виконуючи один і той самий цикл переміщення. Насос відкачує його з картера і переганяє по каналах. Масляна рідина не просто циркулює в замкнутому ритмі - дорогою вона не тільки змащує деталі, а ще й охолоджує їх, очищає від нагару, що накопичується, і забруднень. У процесі все це накопичується всередині оливи, що і стає причиною зміни кольору. Так що цей процес вказує на виконання мастилом своїх функцій.

А надто швидке, буквально через 400 - 500 км пробігу після заміни, потемніння може означати наявність таких проблем:

  • Неякісне або підроблене моторне мастило. Найчастіше в цьому випадку виявляється, що навіть за великого терміну експлуатації засіб залишається таким самим прозорим і чистим, як і під час заливки. Це означає, що воно абсолютно не виконує своїх захисних, змащувальних, охолоджувальних і очищувальних властивостей, і потребує термінової заміни на якісний варіант.
  • Надмірно високий вміст у ньому очищувальних лужних присадок. Масло чорніє через велику концентрацію забруднень і швидко перестає виконувати свої функції.
  • Низька якість використовуваного в автомобілі палива, що призводить до швидкого забруднення двигуна незгорілими залишками.
  • Скупчення газів у картері машини.
  • Перегрів мастила. Це призводить до зниження його якості та працездатності.
  • Сильне забруднення двигуна, який настійно потребує професійного промивання і очищення. У ньому так багато бруду, що засіб просто дуже швидко "забивається" окислами і слідами згорілого пального.
  • Тривалий пробіг транспортного засобу, що призвів до значного зносу вузлів і деталей двигуна.
  • Помилковий вибір моторного масла.

Остання помилка трапляється дуже часто. Автолюбителі-початківці роблять помилку, купуючи або занадто дешевий, або дуже дорогий засіб, при цьому, не звертаючи уваги на рекомендації, поміщені в технічну документацію транспортного засобу. Важливо підбирати склад, який буде підходити мотору саме того автомобіля, в якому його планується експлуатувати. Також варто взяти до уваги, що дизельне мастило повільніше змінює колір, ніж такий самий засіб для бензинового двигуна.

Необхідно обирати моторне масло, що відповідає типу двигуна, випущене перевіреним виробником, стежити за його станом і проводити заміну в зазначені терміни.