Основний продукт, який необхідно заливати у суворій відповідності до рекомендацій виробника машини, є автомобільна олива. Вона повинна бути термостійкою та стійкою на угар, мати оптимальні показники змащування, стабільну в’язкість, хороші антифрикційні показники, не викликати корозії, захищати ДВЗ від швидкого зносу та мати збільшений термін служби.

Моторні масла класифікують за призначенням (для дизельних, бензинових ДВЗ, універсальні), за температурним діапазоном експлуатації та за складом. Поговоримо про дві основні класифікації, на які орієнтуються при підборі. 

Підбір по SAE

Класифікація SAE передбачає поділ моторного масла за такою властивістю як  в'язкість. Цей показник демонструє, як поводитиметься технічна рідина за різних температур навколишнього середовища (взимку і влітку).

Класифікація моторного масла по в'язкості передбачає поділ на:

  • 6 зимових 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W («W» - Winter);
  • 5 літніх 20, 30, 40, 50 і 60; 
  • велику кількість всесезонних. 

 

Мінімальна температура холодного запуску двигуна, °C Клас в'язкості Максимальна температура довкілля, °C
-35 0W-30 25
-35 0W-40 30
-30 5W-30 25
-30 5W-40 35
-25 10W-30 25
-25 10W-40 35
-20 15W-40 45
-15 20W-40 45

Температурний діапазон, в якому працюють оливи різних в’язкостей

 

З середнім кліматом рекомендовано використовувати масло 10W. В дуже сувору зиму слід заливати масло класу не нижче 5W, а для літньої експлуатації підійде 10W-15W.

В’язкість моторного масла можна підбирати відштовхуючись від пробігу автомобіля відносно планового ресурсу ДВЗ.

Пробіг двигуна

Клас в'язкості SAE (всесезонно)

Клас в'язкості SAE (літо)

Клас в'язкості SAE (зима)

до 25%

5W-30, 5W-40, 10W-30, 10W-40 

 -

 -

25%-75%

5W-40, 10W-40 

10W-40, 15W-40, 10W-50 

5W-30, 10W-30 

від 75%

5W-40, 10W-40, 10W-50,   15W-40, 20W-30 

15W-40, 20W-30, 20W-40, 20W-50

5W-40, 10W-40 

Рекомендована моторна олива відносно ступеня зносу мотора

Синтетика, напівсинтетика чи мінералка?

Мінеральна моторна олива найбільш дешева, але має короткий термін служби та частіше вимагає заміни. Синтетична олива хоч і коштує дорожче, проте має більший термін служби, ніж мінеральна та забезпечує кращу продуктивність. Високі показники термостійкості та відмінний захист двигуна, зробили синтетику найбільш популярним моторним маслом на ринку. 

Загалом, вибір між типами мастила залежить від самого автомобіля, умов експлуатації, частоти заміни оливи та бюджету. В нове авто краще заливати синтетику. Також, якщо ви часто їздите в місті, де двигун повинен витримувати високі навантаження, обирайте синтетичне масло. Проте якщо ваш автомобіль старий або використовується при низьких температурах, то мінералка може бути кращим варіантом.

Тепер поговоримо про напівсинтетику. Якщо для нової автівки найкращим вибором буде синтетика, то після певної кількості кілометрів рекомендується заливати напівсинтетичний продукт. Це пов’язано з тим, що в двигуні з великим пробігом синтетичне масло починає швидше перегорати і втрачати свої властивості.

Поради по підбору

Купуйте мастило лише в спеціалізованих магазинах або офіційних дилерів. Підробка недовго прослужить і взагалі, навіть зашкодить мотору. Обирайте марки перевірених брендів та вимагайте у продавця сертифікат відповідності.

Звертайте увагу на упаковку: виробники використовують низку заходів захисту (у тому числі оригінальні форми ручок, каністр, пробка зі стопорним кільцем, запобіжна заглушка на шийці, біла вертикальна смужка з поділками). Ознака підробки – неякісна упаковка та пробка, погано надрукована етикетка, а також відсутність відривної пломби.